Søk
  • Viken Regnskap AS

NY MVA MELDING FRA 1 TERMIN 2022


Ny mva melding trer i kraft fra 1 termin 2022, og det vil ikke lenger være mulig å levere mva oppgaven slik vi er vandt med tidligere, utenom endringer av eldre mva oppgaver frem til og med 6 termin 2021.


Hovedforskjellen vil være at det ikke er skjemabasert, men at det skal rapporteres på SAF-T avgiftskoder. I tillegg vil den nye mva-oppgaven baseres på rapportering direkte fra et regnskapssystem eller sluttbrukersystem via et teknisk grensesnitt (API). Vi benytter oss av systemer som blant annet 24Sevenoffice, Conta og Tripletex med fler.


Dette vil ikke påvirke våre eksisterende kunder som vi sender inn mva oppgaver på vegne av, men dersom ditt selskap sender inn mva oppgaven selv og det er usikkerhet rundt dette, anbefales å lese informasjonen til Regnskap Norge i link nedenfor som går inn i dybden på dette emnet.


For at vi skal ha tilgang til å registrere en virksomhet på vegne av våre kunder må en av følgende altinn-roller er på plass:

  • Ansvarlig revisor

  • Regnskapsmedarbeider

  • Regnskapsfører med signeringrett

  • Regnskapsfører uten signeringrett

  • Revisormedarbeider


Hvis vi i tillegg skal signere må vi ha følgende rolle i altinn:

  • Begrenset signeringrett


Oversikt over endringene fremkommer på skatteetatens hjemmesider.


Vi bistår gjerne om dere ønsker veiledning i dette. Trykk "ta kontakt" og send oss en e-post med dine spørsmål.




25 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle